Strona główna » ALEK SLON – TRANSMUTATIO

ALEK SLON – TRANSMUTATIO

(lipiec-sierpnień 2021, wernisaż 9 lipca, godzina 18:30, Salon Goldenmark ul. Silniczna 5, 25-515 Kielce)

W alchemii transmutacja (transmutatio) oznaczała zmianę metali nieszlachetnych w złoto, co miał umożliwić tzw. kamień filozoficzny. Jego poszukiwania zaczęły się ok. I w. n.e., gdy zatrudnieni w egipskich świątyniach rzemieślnicy podejmowali próby tworzenia imitacji kamieni szlachetnych oraz cennych barwników.

Alek Slon, Ceremony
Alek Slon, Ceremony, 140×140 cm, olej na płótnie, złoto spray, 2017

Alek Slon na wystawie TRANSMUTATIO pokazuje prace, w których użył złotego koloru za pomocą różnych technik malarskich, takich jak spray, farba olejna, szlagmetal. Samo wykorzystanie takiego czy innego barwnika lub techniki nie przesądzą o wartości pracy. Wartość pojawia się dopiero przez transmutatio, czyli przekształcenie materii w odpowiedni sposób tak, by stała się ona czymś cenniejszym – sztuką.

Złoto jest trudno dostępne i praktycznie niezniszczalne. Dlatego od wieków jest ono bardzo pożądane. Sztuka jest zazwyczaj krucha i bezbronna, ale idee, w których się wyraża, również mogą być ponadczasowe. Jej wartość polega na zdolności wzbudzania w odbiorcach określonych przeżyć. Może kreować mity, być źródłem wiedzy, przedmiotem kontemplacji. Może nas uszlachetniać. To kolejne i w gruncie rzeczy najważniejsze transmutatio. Co ważne – nie może się ono dokonać bez współudziału odbiorcy.

Podobnie, jak nie jesteśmy pewni, skąd pochodzi złoto we wszechświecie, tak nie wiemy do końca jakie są źródła sztuki i czym jest ów kamień filozoficzny artystów, dzięki któremu dokonuje się to szczególne przejście od materii do idei.

Alek Slon rysuje tak, jakby tworzył haiku, za pomocą paru plam i kresek zapisuje myśl, wydarzenie, wspomnienie czy sen. To nie tyle notowanie ile skondensowana opowieść, która czasami wyrasta w obraz. Obraz równie oszczędny jak rysunek, pozbawiony wyraźnych kształtów czy kolorów, pokryty warstwą kurzu – czasu. Rysunki i obrazy dopełniają się wzajemnie, współistnieją, stając się kolejnymi próbami otwarcia za pośrednictwem kilku gestów, kształtów, czasem przedmiotu, niekończącego się ciągu skojarzeń.

Zofia Jabłonowska-Ratajska

ALEK SLON

Alek Slon

Alek Slon ukończył wydział malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie oraz filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Działa w obszarze sztuk wizualnych, tworzy obrazy, rysunki, a także instalacje multimedialne, animacje i wideo. Interesuje go przede wszystkim podświadomość ujawniająca się poprzez wspomnienia, sny i marzenia. Odszukuje ich wizualne reprezentacje i dociera do osobistych mitów, które są jednocześnie nierozerwalnie związane z wyobraźnią kolektywną. Są to na przykład marzenia o lataniu lub eksploracji podwodnego świata (Balloon Lift-off, Submarine) lub wspomnienia z dzieciństwa związane z oglądaniem wielkich statków (Ships). Odszukana we wspomnieniach dziecięca fascynacja światem techniki, znajduje analogię w przełomowych odkryciach ery wynalazków. To podwójne odniesienie – z jednej strony do własnych przeżyć, a z drugiej do wyobraźni kolektywnej – sprawia, że prace czerpiące z osobistych doświadczeń mogą oddziaływać również w wymiarze uniwersalnym.

Alek Slon w swoich pracach wielokrotnie wraca do doświadczeń pobytu w Rzymie. Nie są to oczywiście weduty uroczych zakątków Wiecznego Miasta, ale zapis mitotwórczych procesów, którym podlega nasza pamięć i wyobraźnia. Miasto – z początku wyśnione i wyidealizowane – zostaje poddane ciśnieniu prozaicznych spraw i odczarowane, aby po powrocie do kraju znowu przejść w obszar mitu.

Alek Slon Targi Art Market, Budapeszt
Prace Aleka Slona na targach Art Market w Budapeszcie

Na obrazie S.P.Q.R. (Senatus Populusque Romanus) widzimy śmieciarzy sprzątających nabrzeże Tybru. To odcinek ulicy Lungotevere, który dobrze widać z okien rzymskiej Akademii Sztuk Pięknych. Kłopoty materialne, które przeżywał w tym czasie artysta i trudności w znalezieniu jakiejkolwiek pracy sprawiły, że nawet zatrudnienie przy sprzątaniu miasta, wydawało się kuszącą możliwością. Niestety dość szybko marzenia te okazały się płonne, ponieważ we Włoszech posada śmieciarza jest wysoko ceniona i trudno dostępna ze względu na liczne socjalne benefity. Przedstawiona na obrazie scena, jest więc malarską opowieścią o banalności podniesionej do rangi niespełnionego marzenia.

Wiele najnowszych prac Alka jest inspirowanych pobytem artysty na Kubie w 2017 i 2019 roku. O ile doświadczenie rzymskie ukształtowało jego artystyczną osobowość, o tyle pobyty na wyspie są od początku świadomie przeprowadzanym na własnej osobie artystycznym eksperymentem: od zapisków w dzienniku podróży, poprzez instalacje wideo (Malecón, Platanós Fritos) po komiksy, rysunki i prace na płótnie.

Osią podejmowanych artystycznych działań, jest zderzenie stworzonego w wyobraźni i podsycanego przez popkulturę obrazu rajskiej wyspy z realnym życiem. Efektem konfrontacji jest rozczarowanie i odejście od stereotypu, a w dalszej kolejności próba dotarcia do wyzwolonych w tym procesie treści podświadomych i znalezienie ich wizualnych reprezentacji.

Celem projektu jest więc prześledzenie mechaniki budowy własnej mitologii [personal mythology] i uwidocznienie procesów, które za tym stoją, a które Hans Jonas w książce Phenomenon of Life określił, jako tworzenie wewnętrznego pejzażu [the inner landscape].

Konstruowane w ten sposób narracje przejawiają także istotne cechy opowieści mitologicznej zawarte w definicji strukturalnej Claude’a Lévi-Straussa.

Katarzyna Sadrak, kurator wystawy

Obrazy Alka Slona to zaproszenie do podróży przez krajobrazy i miasta. Napotkane miejsca i ludzie, ulice i place, nastroje chwili, odnajdujemy w pamięci jakby już znajome. Ta podróż to poszukiwanie echa podstawowych form i doświadczeń, które składają się na nasze odczuwanie świata. Z ich pomocą człowiek stara się zrozumieć swój świat i zbudować jego obraz. Alek Slon wpisuje się w ten sposób w tradycję flaneura czy wędrowca, który chłonie to, co widzialne w poszukiwaniu „ludzkiego wzoru” doświadczenia.

Diana Legel

Wystawy indywidualne

  • Pabellón Cuba – Bacalarte – Warszawa – 2020
  • Imaginaciones – Galeria Na Tehelnej – Zwoleń – 2019
  • Obsesión Cubana El Viaje – Centrum Informacyjne JNJ – Warszawa – 2017
  • Landscapes. – Apteka Sztuki – Warszawa – 2017
  • Dreams – TA3 – Warszawa – 2016
  • Vagabondando – Mazowiecki Instytut Kultury – Warszawa – 2016
  • Atlantide – Galeria Na Łazienkowskiej – Warszawa – 2015
  • Why Not? – Apteka Sztuki – Warszawa – 2015
  • Art on Vacation – Das Esszimmer – Bonn – 2015
  • Balloons – Gazeta Wyborcza – Warszawa – 2015
  • 4 Pokoje – Art Radzikowscy – Brodnica – 2015
  • Lubię rysować – TA3 – Warszawa – 2014
  • Oltremare – Blanca PINTO’s Studio – Bordighera – Italy – 2014
  • Porto Ercole – DK ZACISZE – Warszawa – 2014
  • 27X33 – GNW (Galeria nad Wisłą) – Toruń – 2013
  • Mellow Blue – FAWORY – Warszawa – 2013
  • Via Serenissima – Galeria Na Łazienkowskiej – Warszawa – 2011

Wybrane wystawy zbiorowe

  • Uniwersum/Uniwersam – Elektrownia Powiśle – Warszawa – 2021
  • Lotophagoi – Mazowiecki Instytut Kultury – Warszawa – 2020
  • Black on White – Monumental – Lizbona – 2018
  • Visions – Muzeum Regionalne – Krasnystaw – 2017
  • 19/19 – 19 Dzielnica – Warszawa – 2014
  • Stati d’Animo Italiani – Włoski Instytut Kultury – Warszawa – 2014
  • Rozmowy – DAP3 – Warszawa – 2013
  • Podróże – Muzeum Kolejnictwa – Warszawa – 2013
  • Arte-di-su – La Sapienza – Rzym – 2009
  • Che cosa stai facendo? – Temple University – Rzym – 2008

    Chcesz dowiedzieć się więcej o sztuce?

    Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco

    Zapoznałem się i akceptuję Informację handlową dot. Promocji i wyrażam Administratorowi Danych [1] zgodę na:

    przesyłanie mi za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacji handlowych.

    wykorzystywanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących (np. telefon, smartphone, laptop, tablet, komputer, smartwatch itp.) w celu marketingu bezpośredniego.

    [1] Administrator Danych Osobowych:Goldenmark Center Sp. z o.o. (nr KRS 0000534748)