Przejdź do treści
Strona główna » LUX et UMBRA – między światłem a cieniem. Wystawa Karoliny Skorek w Katowicach

LUX et UMBRA – między światłem a cieniem. Wystawa Karoliny Skorek w Katowicach

Karolina Skorek
The Soul Compass, Karolina Skorek, arte digitale/fotografia cyfrowa, papier fotograficzny 70×56

Dynamika naszego czasu jest stroboskopowa. Przeszłość zapada w męt mroku, ustępując nagłej i jaskrawo żarzącej się przyszłości. Miejsce człowieka znajduje się pomiędzy tymi dwoma wymiarami, choć w swym pędzie coraz ciężej mu zauważyć czym jest ta przestrzeń, jak do niej dotarł i kim w niej się staje. Karolina Skorek to Artystka opisująca ulotność chwili na styku tego co było, a będzie. Użycie celem uwiecznienia tego momentu fotografii, zyskuje w tym kontekście wymiar symboliczny. 

Wernisaż: 23.09.2022, godz. 19.00

Wystawa: 23.09-21.10.2022

Goldenmark, Młyńska 17, Katowice

Meksykański szaman przepowiedział Artystce, że gdyby żyła w czasach epoki Majów, osadzono by ją w roli posłańca bogów. Ujrzał ją jako obecną pomiędzy „tym co było, a będzie”. Punkt widzenia Karoliny Skorek jest głosem Artystki osadzonej w roli pośrednika, transformującej współczesną wrażliwość na skraju tych dwóch światów. 

Wypowiedź artystyczna Karoliny Skorek budowana jest stylistyką późnego Renesansu, fantazyjnego Baroku i twórczością malarską prerafaelitów. Jest to mikstura połączenia włoskiej komedii del arte, odniesień do przedchrześcijańskich motywów, cytatów religijnych, elementów i wzorów alchemicznych i okultystycznych. Artystka nawiązuje także do literatury pięknej i jungowskich archetypów.  Z obrazów Karoliny Skorek uderza inspiracja sztuką szkoły bolońskiej (szczególnie Guido Renim), Caravaggia, czy Dante Rossettiego. Artystka wykorzystuje nie tylko symbolikę zaczerpniętą z prac wielkich mistrzów malarstwa. Cytuje także układy kompozycyjne z arcydzieł sztuki malarskiej, a dla budowania pożądanego wyrazu swoich pracach stosuje technikę Chiaroscuro (wł. Chiaro- światło, Scuro-mrok). Artystka jest “malarką światła”, które stanowi w jej pracach kluczową wartość i od którego zaczyna się proces definiowania kompozycji i selekcjonowania użytych w procesie twórczym narzędzi i rozwiązań formalnych. Napięcie i dramatyczny wydźwięk jej twórczości jest wynikiem świadomego planowania obrazu za pomocą mocnego światła, budującego szlachetny kontrast poprzez ukierunkowanie go według zasad zdefiniowanych w epoce Renesansu. Charakterystyczna dla jej obrazów jest także tonacja, w której czuć pył bituminy. 

Budowanie wypowiedzi artystycznej, która zawiera tak bogatą ilość odniesień wymaga od artystki złożonych działań twórczych. Sama Artystka określa swoje prace jako “obrazy”. Dzieła Artystki korespondują ze sztuką dawną i czerpią ze spektrum dostępnych technik tradycyjnych i cyfrowych. Artystka formułuje zręcznie nimi operując szczerą, przepełnioną poezją wypowiedź. Zależy jej na przekazaniu magii i iskrzeń na peryferiach widzenia. 

Techniką będącą bazowym środkiem jej pracy jest fotografia. Jednak dla osiągnięcia zamierzonego efektu Artystka dalece wykracza poza tą technikę, łącząc wiele zabiegów i sięgając po różnorodne rozwiązania warsztatowe. Artystka tworzy wszystkie elementy swoich dzieł. Jej praca obejmuje także ukształtowanie i stylizację modela i obiektów. Wykonuje projekty kostiumów, niejednokrotnie osobiście je szyjąc lub zdobiąc i modyfikując: np. haftem. Wykonuje także część rekwizytów i wszystkie pozostałe elementy scenografii “obrazu”. Kompozycja prac artystki jest budowana na stworzonych przez nią tłach, malowanych technikami tradycyjnymi lub z użyciem grafiki warsztatowej. Finalnie “obraz” kształtowany jest malarstwem cyfrowym budującym ostateczny wyraz, wplatając w kompozycję elementy nie ujęte w fotografii i zagęszczające tkankę pracy. Całość spaja digital art. Podejmowane zabiegi mają na celu budowę dzieła kompletnego i posiadającego siłę wyrazu malarstwa warsztatowego. Karolina Skorek jest artystą tworzącym sztukę multidyscyplinarną łącząc malarstwo, digital art, grafikę warsztatową i fotografię. Słowo “obraz” jako termin zarezerwowany dla technik tradycyjnych, wymagający warsztatu i podejmowania działań wykraczających poza schematy, wydaje się zatem odpowiedni do opisu efektów jej pracy, chociaż także nie wyczerpujący.

Obrazy tworzące wystawę “Lux et Umbra / Między światłem, a cieniem” snują tajemniczą opowieść. To pełen metafor rozkład tarota, który artystka przed nami stawia. Wczytajmy się w ich przekaz i odnajdźmy w nim wróżbę dla Nas samym.

Dagmara Giej-Rusnak, kurator wystawy

Karolina Skorek

Karolina Skorek jest artystą multidyscyplinarną, działającą głównie w technikach fotograficznych,malarskich oraz grafiki warsztatowej. Jest specjalistką w dziedzinie zdjęć portretowych cyfrowo przetworzonych w stylu realizmu magicznego. Urodziła się w Sosnowcu, w Polsce 19.06.1985 roku. Od 2009 roku przebywa na stałe i tworzy w Wielkiej Brytanii.

Droga do fotografii wiodła artystkę przez projektowanie szkła i malarstwo. Oba kierunki były przedmiotem studiów Karoliny Skorek w ASP we Wrocławiu, na wydziale Ceramiki i Szkła w pracowni projektowania szkła prof. Małgorzaty Dajewskiej i prof. Zbigniewa Horbowego. Malarstwo studiowała pod okiem prof. Krzysztofa Skarbka, uchodzącego za jednego z ważniejszych surrealistów współczesnego malarstwa polskiego. Już podczas studiów swoje malarskie poszukiwania skierowała w obszar surrealizmu wyrażonego za pomocą technik cyfrowych.

Po ukończeniu ASP we Wrocławiu z tytułem magistra sztuki w 2010 wyjechała do Północnej Walii, gdzie rozpoczęła studia magisterskie na wydziale ilustracji Uniwersytetu Glyndwr we Wrexham. Używając technik łączących współczesne narzędzia cyfrowe z tradycyjnymi metodami warsztatowymi powstawały prace ilustrujące baśnie i słowiańskie podania ludowe. Artystka odnalazła trwałą inspirację w legendach, mitach i opowieściach ludowych. Jej prace zyskały odbiorców i uznanie w świecie, owocując w publikacje, wystawy i liczne nagrody w konkursach fotograficznych. Obrazy Karoliny Skorek mają charakter surrealistyczno-ekspresjonistyczny. Jednak trudno je osadzić w jednym konkretnym nurcie. 

W swoich wypowiedziach artystka wiąże współistnienie dwóch dążności z sobą pozornie sprzecznych. Są nimi dynamizm współczesnych technologii i innowacyjność z głęboko zakorzenionym tradycjonalizmem, tchnieniem sztuki dawnych mistrzów, którym artystka niejednokrotnie oddaje hołd w swojej twórczości. Twórczość Karoliny Skorek bardzo często jest wpleciona w naturę, ukazując jedność i równowagę pomiędzy człowiekiem a przyrodą. Owe animizacje pozwalają odnaleźć tu kobiecość, męskość, delikatność oraz siłę. Wyraziste odniesienia do sztuki nowożytnej stają się w rękach artystki środkiem formalnym dla wybrzmienia z jej twórczości współczesnych namiętności, niepokojów i lęków. Metafora kruchości kobiecej formy, uzewnętrznianie kompleksów, strachów i obaw, stają się z drugiej strony wizją dającą nadzieję na wyzwolenie i ostateczne zwycięstwo w procesie samoakceptacji i poznania.

Obrazy te bardzo często przepełnione są jungowskimi archetypami oraz emocjami, którymi szarpane jest współczesne społeczeństwo. Artystka sięga również do szeroko pojmowanej symboliki. W jej twórczości odnajdujemy odniesienia do przedchrześcijańskich motywów, cytaty religijne, elementy i wzory alchemiczne i okultystyczne.

Artystka bezustannie pozostaje w procesie twórczym i poszukiwaniu nowych środków wyrazu. Ten proces to nieustanne poszukiwanie syntezy różnych stylistyk. Śmiałe nawiązania do malarstwa renesansowego i barokowego, XIX wiecznego, były jednym z głównych powodów, dla których została zaproszona na wystawę National Gallery Masterpiece Tour, gdzie jej portrety są prezentowane w towarzystwie prac niedoścignionego Mistrza pędzla- Rembrandta. Kurator wystawy Steffan Jones-Hughes zachwycił się malarskością i miękkością kobiecych portretów, które artysta maluje za pomocą swojego obiektywu i światła. Podobnie jak środowisko sztuki, w którym Karolina Skorek posiada wyrazistą i mocno zaznaczona pozycję.

W wyniku nieustannej pracy twórczej, poszukiwań, eksperymentów i samodoskonalenia stworzyła swój indywidualny styl, który jest doceniany przez środowiska artystyczne poprzez zaproszenia do współudziału w prestiżowych wystawach oraz publikacjach.

Edukacja

  • MA Art Interdisciplinary Practice, Glyndwr University, UK 2021 – 2023
  • Postgraduate Certificate in Education, Glyndwr University, UK 2016 – 2017
  • Master of Arts in Illustration, Glyndwr University, UK 2010 – 2011
  • Master of Arts in Glass Design , Academy of Fine Arts, Wrocław, Poland 2004 – 2010

Nagrody

  • Passion, See.Me Exhibition 2022 – Finalistka (fotografia i video)
  • The Portrait Masters Jan 22: Movement Category Winner
  • Last Trierenberg Super Circuit 2022: Nagroda główna w kategorii “Colour Extasy”
  • FAPA 21/22- Fine Art Photography Awards: – Fine Art Nominee
  • 17th Julia Margaret Cameron Award: Professional Single Image Runner Up
  • 17th Julia Margaret Cameron Award: Nagroda główna w kategorii : Fine Art Single Image
  • 17th Julia Margaret Cameron Award: Wyróżnienie honorowe w kategorii: Digital and Nude & Figure and
  • Fine Art Series.
  • The Global Art Awards 2021 | Finalista w Photography category
  • The Beautiful Bizarre Art Prize Finalistka 2021 | INPRNT Photography Category
  • Siena Photography Awards 2021 Commended Image in the Creative Photo Awards
  • FAPA 2020/2021 Wyróżnienie w kategorii Portret, Fine Art and Photo Manipulation
  • World`s Top 10 Fashion Photographers 2020, One Eyeland, Rank 4 in the World and Rank 1 in United Kingdom.
  • WPPI Second Half 2020, Drugie miejsce w kategorii Creative Portrait Division
  • The Portrait Masters 2020, The “Creative Portrait” Category Winner.
  • One Eyeland World`s top 10 Fine Art Photographers,
  • WPPI First Half 2020, Drugie miejsce w kategorii: Creative Portrait Division
  • Beautiful Bizarre Art Prize 2020, Digital Art Finalist
  • SIPA 2020, Siena International Photo Awards, Wyróżnienie w kategorii Creative Portraiture.
  • The Portrait Masters 2020, The “Teens and Seniors” Nagroda Główna.
  • The Frame, Samsung , Featured Artist and the ATM finalist, Miami, 12.2019.
  • The Portrait Masters 2019, Top 20 Portrait Photographer in the “Teens and Seniors” Category.
  • Her Story 2019 Finalistka, New York City, 03.2019

Wybrane wydawnictwa

  • 2021 | Harpers Bazaar India, November Issue
  • 2021 | Vogue India, October Issue
  • 2020 | Wrozka Mag, Feb Issue

Rezydencja

  • 2020 Resident artist at Villa di Geggiano, London

Wybrane wystawy grupowe

  • “PASSION” top 10 finalist, SeeMe, Gallery Azulejo, 54 Orchard Street, New York, 07.2022
  • Portraits Responding to Rembrandt,Part of National Portrait Gallery Masterpiece Tour, Oriel Davies, Wales, UK 2022
  • “IMAGINE the UNIMAGINABLE!”, SIPA finalist exhibition, Siena, Italy 10.2020
  • “Art Saves Humanity”, online exhibition, 05.2020
  • “S/he Persisted…”, top 10 finalist, SeeMe, NYC Armory week, Bandit Space, New York, 03.2020
  • Art Takes Miami, finalist, SeeMe, SCOPE Miami, Miami Beach, USA, 12.2019
  • Her Story, finalist, SeeMe, Metropolitan Pavilion, New York City, USA 03.2019
  • Affordable Art Fair NYC Spring 2019, New York City, USA 03.2019
  • Domeville, Art Basel Grand Opening, Miami Dome, Miami, Fl, USA 12.2018
  • SeeMe takes Miami, SCOPE Miami Beach, Miami, FL, USA 12.2019
  • Her Story, SeeMe, Metropolitan Pavilion, New York City, USA 03.2019
  • Affordable Art Fair NYC Spring 2019, New York City, USA 03.2019
  • Domeville, Art Basel Grand Opening, Miami Dome, Miami, Fl, USA 12.2018
  • SeeMe takes Miami, SCOPE Miami Beach, Miami, FL, USA 12.2018
  • Tales, Travel and Tolerance Photography Exhibition, Oriel, Glyndwr Wrexham 04.2016
  • Kobiecości, Muzeum ASP, Wrocław. 01.2016
  • Gloop for Helfa Gelf, Squash Court, Chirk Castle, UK. 09.2015
  • UndegUn, Helfa Gelf, Wrexham, UK. 09.2014
  • Gloop for Helfa Gelf, Squash Court, Chirk Castle, UK. 09.2014
  • Het Kleden Van De Naakten, Forma Aktua | Pinakotheek, Groningen, Netherlands. 8.2014
  • Eastern Wall, Photography and Art Exhibition, Handel’s Court Gallery, Chester, UK 02.2013
  • Professional Photographer of the Year 2012, Photography Award and Exhibition, Cheltenham, UK. 05.2013
  • Curiouser & Curiouser, The New Welsh Assembly Building, Shrewsbury, UK. 09.2012
  • Stained Glass: Marta Sienkiewicz and Students, Muzeum Piastów Polskich, Brzeg, Poland. 06.2010
  • Glass Design Exhibition, Enter Gallery, Bratislava, Slovakia. 05.2010
  • Wystawa Dyplomowa, Glass Design, Painting and Fine Art Photography, BWA, Wrocław. 10.2009
  • Wielka Szajba 2, Design Museum, Wrocław, 11.2008
  • Sale, Painting Exhibition, Glyndwr, Wrexham, UK. 02.2008
  • Wielka Szajba, Wystawa Szkła, Muzeum Sztuki Współczesnej, Bełchatów. 01.2008
  • Wielka Szajba, Wystawa Szkła, Muzeum Sztuki Współczesnej, Bełchatów. 12.2007

Wystawy indywidualne

  • London Dreamers, permanent art installation at TBH London, 2020
  • Archetypy kobiet w połączeniu ze szkłem i fotografią, Dąbrowa Górnicza, Polska, 09.2019
  • Tales, Lot11, Wrexham, UK 06.2018
  • Jung’s Archetypen der Frau in Verbindung mit Glas und Fotografien, Minden, Germany. 03.2016
  • Tales, 1260 Gallery, Chester. 12.2015
  • Fragilita, Gallery Za Szkłem, ASP im.E.Gepperta, Wrocław. 11.2015
  • Kobiecości/Sensual, Muzeum Ślężańskie, Sobótka. 10.2014
  • Gum Bichromate, The Art Gallery, Bootle, Liverpool, UK. 05.2013
  • Slavic Tales, Muza, Sosnowiec. 06.2012
  • Slavic Tales, Manufaktura, Wrocław, Poland 01.2012
  • Slavic Tales, wystawa fotografii, Platon, Florence, Italy 08.2011
  • Perfect Woman, wystawa fotografii i malarstwa, Art Café, Sosnowiec, 09.2009

Zapisz się do naszego newslettera i pobierz Katalog Salonu Sztuki Goldenmark 2021/2022

    Adres e-mail:

    Numer telefonu (opcjonalnie):

    Wyrażam Administratorowi Danych - Goldenmark Center Sp. z o.o. (nr KRS 0000534748) - zgodę na:

    przesyłanie mi za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacji handlowych.

    wykorzystywanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących (np. telefon, smartphone, laptop, tablet, komputer, smartwatch itp.) w celu marketingu bezpośredniego.