Fotografie Macieja Mańkowskiego są próbą odpowiedzi na pytanie, czy własne wyobrażenia mogą być równie realistyczne jak rzeczywistość? Artysta wciąga nas w świat kształtów, barw i interakcji w bezkompromisowy sposób. Zostajemy umieszczeni w pozycji obserwatora, przed którym rozciąga się panorama skojarzeń oraz zagadek przedstawiona za pomocą jak najbardziej realnych, żeby nie powiedzieć „żywych” postaci czy przedmiotów, które jednak wydają się nie być tym czym są, które wydają się być czymś innym, czymś poza – ponad – obok. Tym, co wyróżnia twórczość Mańkowskiego jest właśnie umiejętność pogodzenia realizmu z wizją, albo raczej pobudzenia, uruchomienia kreacji umiejętnym podaniem wyobraźni ziarna realnego obrazu. Ten proces wywoływania w nas skojarzeń jest nomen omen tożsamy z procesem wywoływania filmu tradycyjną metodą. Potrzebujemy światła i chemii. W przypadku twórczości Mańkowskiego chemia powstaje między nami a jego fotografiami. Moment, gdy zaczynamy się zastanawiać, czy to na pewno jest fotografia, czy może obraz stworzony inną techniką, to czas, w którym właśnie ta chemia zaczęła na nas działać.
Wieczór autorski: 7.09.2023
Warszawa, Plac Konstytucji 6
Piękno, które oferuje nam artysta, nie ma skomplikowanej architektury. To zazwyczaj prosty przekaz. Zawarty w nienachalnym zaproszeniu do barwnego świata namacalnych wręcz fantazmatów Macieja Mańkowskiego, zbudowanego na jak najbardziej prawdziwych kształtach. To trochę tak, jakby artysta składał obraz swojego marzenia sennego (wizji, pragnień, charakteru?…) z elementów, świateł czy konturów znalezionych w świecie realnym. Czasami są to proste, pojedyncze obiekty – elementy fauny i flory, a czasami całe krzyczące seksualnością historie zaklęte w jednym kadrze. Ich wspólnym mianownikiem pozostaje podróż, w jaką zabiera nas artysta. Podróż, w jaką każde z nas może zabrać siebie, dostając od artysty bilet jakim są jego prace, bilet bez wypisanej destynacji.
Monika Kossak
Kuratorka wystawy
Maciej Mańkowski
Maciej Mańkowski urodził się w 1949 roku. Jego debiut przypada na lata 70. Bierze udział w wielu wystawach krajowych i zagranicznych. Jest laureatem znaczących konkursów fotograficznych. Był kuratorem międzynarodowych wystaw fotografii użytkowej. W latach 70. i 80. pracował w Telewizji Polskiej jako operator i realizator obrazu. Przez wiele lat zajmował się działalnością dziennikarską propagując światową fotografię na łamach pism ilustrowanych. Od roku 1985 jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. W latach 90. wykładał fotografię reklamową w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu.
Obecnie zajmuje się równolegle kilkoma projektami artystycznymi. Bardzo ważnym konceptem jest DAGEGRAFIA – autorska metoda łączenia estetyki dagerotypów i współczesnych motywów, co daje niepowtarzalne efekty wydruków na srebrnych blachach.
Druga fascynacja to fotografie storczyków, które zostały poddane autorskiej metodzie obróbki cyfrowej, zbliżając wizerunki kwiatów do grafiki czy malarstwa. Trzecim istotnym nurtem w twórczości Macieja Mańkowskiego jest projekt portretowy LOOK AT ME.
Jest to klasyczna czarno-biała fotografia z charakterystyczną ekspresją osób biorących udział w projekcie. Ludzi bardzo znanych, ale też anonimowych fotografowanych w bardzo charakterystyczny, łatwo rozpoznawalny sposób.
Monika Kossak (ur. w Częstochowie w roku 1981) – studiowała na UAP, kierunek Fotografia i multimedia. Fotografia jest dla niej sposobem wyrazu. Uważa, iż artysta ma obowiązek zadawać trudne pytania, przekazywać widzowi ważne dla siebie treści. Po latach powróciła do fotografii bogatsza o wiele doświadczeń, a jej comeback okazał się owocny i przyniósł jej wiele nagród, wyróżnień oraz publikacji w magazynach artystycznych i modowych na całym świecie. Zawodowo pełni rolę kuratorki sztuki w Salonie Goldenmark w Poznaniu.