„(…) wspomnienie — jeszcze nie miejsca gdzie byłem, ale paru miejsc, które zamieszkiwałem niegdyś i gdzie mógłbym być — schodziło ku mnie niby pomoc z góry, aby mnie wydobyć z nicości, z której nie byłbym mógł wyrwać się sam; przebiegałem w jednej sekundzie wieki cywilizacji, zanim mętnie dojrzany obraz lampy naftowej, następnie koszuli z wykładanym kołnierzem, odtworzyły mi z wolna prawdziwe rysy mojego ja.”
W poszukiwaniu straconego czasu, Marcel Proust
Wernisaż: 14 października, godz. 19:00
Wystawa: 14.10-10.11.2022
ul. Legnica 56, Wrocław
Podróż tramwajem, widok podziemnego garażu, opustoszały bar w Habana Vieja – przestrzenie, rzeczy, sytuacje, które składają się na nasze doświadczenie i na naszą tożsamość. Bez nich nie bylibyśmy tymi kim jesteśmy, a one bez nas nie byłyby takie, jakimi się nam objawiły. Ten intymny związek ze światem,
w którym wykuwa się kształt naszego ja, jest istotą malarstwa Alka Slona. MON MOI – mój ja, to opowieść
o zwykłych sprawach, które w tajemniczy sposób stają się elementami osobistej mitologii i określają nasz sposób postrzegania świata i nas samych.
Przedmiotem zainteresowań Alka Slon jest podświadomość ujawniająca się poprzez wspomnienia, sny i marzenia. Artysta znajdując ich wizualne reprezentacje dociera do osobistych mitów, które są jednocześnie związane z wyobraźnią kolektywną. Są to na przykład jego marzenia o lataniu, eksploracji podwodnego świata (Balloon Lift-off, Submarine) lub wspomnienia z dzieciństwa – związane z oglądaniem wielkich statków (Ships). Odszukana we wspomnieniach dziecięca fascynacja techniką, znajduje analogię w przełomowych odkryciach ery wynalazków. To podwójne odniesienie – z jednej strony do własnych przeżyć, a z drugiej do wyobraźni kolektywnej – sprawia, że prace czerpiące z osobistych doświadczeń mogą oddziaływać również w wymiarze uniwersalnym.
Alek Slon w swoich pracach wielokrotnie wraca do doświadczeń pobytu w Rzymie. Nie są to oczywiście weduty uroczych zakątków Wiecznego Miasta, ale zapis mitotwórczych procesów, którym podlega nasza pamięć i wyobraźnia. Miasto – z początku wyśnione i wyidealizowane – zostaje poddane ciśnieniu prozaicznych spraw i odczarowane, aby po powrocie do kraju znowu przejść w obszar mitu.
“Na obrazie S.P.Q.R. (Senatus Populusque Romanus) widzimy śmieciarzy sprzątających nabrzeże Tybru. To odcinek ulicy Lungotevere, który dobrze widać z okien rzymskiej Akademii Sztuk Pięknych. Kłopoty materialne, które przeżywałem w tym czasie i trudności w znalezieniu jakiejkolwiek pracy sprawiły, że nawet zatrudnienie przy sprzątaniu miasta wydawało mi się kuszącą możliwością. ”
Przedstawiona na obrazie scena, jest więc malarska opowieścią o banalności podniesionej do rangi niespełnionego marzenia.
Wiele prac Alka jest inspirowanych pobytem artysty na Kubie. O ile doświadczenie rzymskie ukształtowało jego artystyczną osobowość, o tyle każdy z pobytów na wyspie jest od początku świadomie przeprowadzanym na własnej osobie artystycznym eksperymentem: od zapisków w dzienniku podróży, poprzez instalacje wideo (Malecón, Platanós Fritos) po komiksy, rysunki i prace na płótnie. Osią podejmowanych artystycznych działań, jest zderzenie stworzonego w wyobraźni i podsycanego przez popkulturę obrazu rajskiej wyspy z realnym życiem. Efektem konfrontacji jest rozczarowanie i odejście od stereotypu, a w dalszej kolejności, próba dotarcia do wyzwolonych w tym procesie treści podświadomych i znalezienie ich wizualnych reprezentacji. Celem projektu jest więc prześledzenie mechaniki budowy własnej mitologii [personal mythology] i uwidocznienie procesów, które za tym stoją, a które Hans Jonas w książce Phenomenon of Life określił, jako tworzenie wewnętrznego pejzażu [the inner landscape]. Konstruowane w ten sposób narracje przejawiają także istotne cechy opowieści mitologicznej zawarte w definicji strukturalnej Claude’a Lévi-Straussa.
Mitologia jest również osią ostatnich projektów. W pracy „New Modulor”, na którą składają się szkice, obrazy, obiekty i film animowany, Alek Slon przywołuje postać cyklopa, który w jego interpretacji symbolizuje autodestrukcyjne siły ludzkiej cywilizacji. Artysta stawia go w miejsce, gdzie Le Corbusier umieścił swojego Modulora. W ten sposób monstrum staje się źródłem wzorców i miarą postępu, gdzie brutalna siła, chciwość i ograniczony ogląd stają się obowiązującą normą i stwarzają egzystencjalne zagrożenie dla życia na planecie. Projekt był pokazywany na wystawie w Taipei, a wkrótce zostanie zaprezentowany publiczności w Japonii i Szwajcarii. W kwietniu 2022 artysta gościł w Stanach Zjednoczonych, gdzie na zaproszenie Uniwersytetu Cornelii prowadził warsztaty i zrealizował projekt artystyczny.
dr Katarzyna Sadrak – kurator wystawy
O artyście
Artysta wizualny i kurator. Głównym obszarem jego działalności jest malarstwo i rysunek, tworzy także obiekty, instalacje multimedialne, animacje i wideo.
Urodził się w 1975 roku w Warszawie. Ukończył wydział malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie oraz filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Jest współzałożycielem Kamienicy Artystycznej TA3 w Warszawie. Przedmiotem jego zainteresowań jest podświadomość ujawniająca się poprzez wspomnienia, sny i marzenia. Znajdując ich wizualne reprezentacje dociera do osobistych mitów, które są jednocześnie związane z wyobraźnią kolektywną. Od 2021 współpracuje ze szwajcarską galerią a-Space, z którą uczestniczył w targach sztuki i wystawach na Węgrzech, na Tajwanie, w Polsce i w Włoszech. W 2022 roku został zaproszony do realizacji projektu w ramach rezydencji artystycznej w Cornell University w Stanach Zjednoczonych. Jego najnowsza praca „New Modulor”, poruszająca problem zrównoważonego rozwoju, była pokazywana na wystawach na Tajwanie, w Japonii i w Szwajcarii.
WYSTAWY INDYWIDUALNE:
- Pabellón Cuba – Bacalarte – Warszawa – 2020
- Imaginaciones – Galeria Na Tehelnej – Zwoleń – 2019
- Obsesión Cubana El Viaje – Centrum Informacyjne JNJ – Warszawa – 2017
- Landscapes. – Apteka Sztuki – Warszawa – 2017
- Dreams – TA3 – Warszawa – 2016
- Vagabondando – Mazowiecki In stytut Kultury – Warszawa – 2016
- Atlantide – Galeria Na Łazienkowskiej – Warszawa – 2015
- Why Not? – Apteka Sztuki – Warszawa – 2015
- Art on Vacation – Das Esszimmer – Bonn – 2015
- Balloons – Gazeta Wyborcza – Warszawa – 2015
- 4 Pokoje – Art Radzikowscy – Brodnica – 2015
- Lubię rysować – TA3 – Warszawa – 2014
- Oltremare – Blanca PINTO’s Studio – Bordighera – Italy – 2014
- Porto Ercole – DK ZACISZE – Warszawa – 2014
- 27X33 – GNW (Galeria nad Wisłą) – Toruń – 2013
- Mellow Blue – FAWORY – Warszawa – 2013
- Via Serenissima – Galeria Na Łazienkowskiej – Warszawa – 2011
WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE:
- Uniwersum/Uniwersam -Elektrownia Powiśle – Warszawa – 2021
- Lotophagoi – Mazowiecki Instytut Kultury – Warszawa – 2020
- Black on White – Monumental – Lizbona – 2018
- Visions – Muzeum Regionalne – Krasnystaw – 2017
- 19/19 – 19 Dzielnica – Warszawa – 2014
- Stati d’Animo Italiani – Włoski Instytut Kultury – Warszawa – 2014
- Rozmowy – DAP3 – Warszawa – 2013
- Podróże – Muzeum Kolejnictwa – Warszawa – 2013
- Arte-di-su – La Sapienza – Rzym – 2009
- Che cosa stai facendo? -Temple University – Rzym – 2008
TARGI SZTUKI / ART FAIRS:
- Art Market Budapest 2022
- (Un)fair Milano 2022
- Lucca Art Fair 2021
- Art Market Budapest 2021
- Art Market Budapest 2020
- Art Market Budapest 2018
- Art Market Budapest 2017
- POSITIONS Berlin 2017
- Art Market Budapest 2016
Doktor sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki, nauczyciel akademicki, artystka, kuratorka i organizatorka kilkudziesięciu wystaw międzynarodowych w Anglii, Chinach i w Polsce. Aktywnie uczestniczy w międzynarodowych konferencjach naukowo-artystycznych i w projektach naukowo-badawczych. Należy do prestiżowych Leeds Fine Artists (Anglia), Stowarzyszenia Geometrii Dyskursywnej, jest członkiem struktur Zarządu Głównego ZPAP (GKR) i ZPAR. Artystyczne wykształcenie i doświadczenie dydaktyczne zdobyła na Uniwersytecie J. Kochanowskiego oraz w Tianjin Polytechnic University w Chinach. Obecnie prowadzi zajęcia dydaktyczne na Politechnice Świętokrzyskiej na wydziale Mechatroniki i budowy Maszyn. W swoim międzynarodowym dorobku twórczym ma ponad 140 wystaw grupowych i indywidualnych, prace w przestrzeni publicznej, kolekcjach prywatnych i muzealnych w Europie i w Azji.